Pia Douwes speelt Maria Callas

Pia Douwes als Maria Callas. Foto Roy Beusker
Pia Douwes' agenda van 2011 kent weinig lege plekken. Ze geeft workshops, ze is panellid en coach in ‘Op zoek naar Zorro’ en eind vorig jaar speelde ze nog de rol van Killer Queen in de rockmusical ‘We Will Rock You’. In februari speelt ze de hoofdrol van Maria Callas in het toneelstuk ‘Master Class’.

 “Waarom ik ja heb gezegd? Om drie redenen. Omdat ik ‘Master Class' al tien jaar op mijn lijstje heb staan sinds ik het heb gezien in New York. Ik zag het In de originele versie met Zoe Caldwell en wist: ik wil die rol ooit gaan spelen. Het is zo’n fantastisch stuk. Maar toen ik hoorde dat het al gedaan was met Sigrid Koetse dacht ik: ‘Dat kan ik vergeten.’ In Wenen was het stuk al gedaan en in Duitsland. Ik heb het dus totaal uit mijn hoofd gezet en toen kwam dit aanbod. De tweede reden is: Ik  ben zangeres en heb ook klassiek zangles gehad. Ook hebben de producenten de schrijver Terrence McNally een foto van mij voorgezet  en die zei: “Die willen we, ze lijkt erop”  

Een derde reden is:  Ik heb al een paar toneelstukken gedaan, dat was 10 en 12 jaar geleden en toen was ik nog niet zo goed. Maar sindsdien heb ik heel veel geleerd. Je moet niet altijd dingen doen die je goed kunt, maar ook dingen doen waar je in kunt groeien. Ik zie dit als een enorm leerproces van heb ik jou daar!”

In ‘Master Class’ wordt door Callas zelf niet gezongen. Er komen drie klassieke zangers die een masterclass bij haar volgen. Tijdens het verhaal worden er kleine stukjes van haar leven verteld. In dit stuk zou ze haar frustraties op haar leerlingen botvieren. “Botvieren is wel een groot woord. Ze is wel iemand die heel straight to the point is waarbij ze vrij hard over komt. Waarbij ze zegt waar het op staat: ‘Schat, dit is geen toon,  zo zing je niet’; dat kan hard over komen.”

Herken jij jezelf in Callas? “Tot op zeker hoogte wel: een stuk eenzaamheid, het mannelijke drama: de man van mijn leven moet nog gevonden worden. Callas had wat met gecompliceerde mannen. Niet dat ik gecompliceerde mannen had, maar wel relaties die de nodige voeten in de aarde hadden. Daarnaast ben ik zeer verknocht aan mijn carrière. Ik zing heel erg vanuit mijn gevoel, dat voel ik bij Callas ook. Zij was iemand die heel omstreden was, dat de mensen zeiden: ‘Nou, zo technisch goed zingt ze niet.’ Dat heb ik ook, mijn stem is ook niet altijd geaccepteerd geweest. Wel dat ik vol emotie in mijn rol zit en er helemaal in duik: Meine stimme verkörpert mich. In Duitsland zijn ze niet er mee bezig. Nederland houdt meer van een aangenaam geluid. Dat is nu wel veranderd maar vroeger was dat nog niet het geval. Toen was het: ‘niet teveel uit de band springen, niet zus, niet zo.’ 

Ik heb ook geen perfecte opleiding gehad. Ik heb een dansopleiding in Engeland gevolgd. Ik ben erg selfmade. Ik ben musical gaan doen en  zangles gaan nemen en blijkbaar had ik een stem. Tijdens Elisabeth, mijn internationale doorbraak, draaide ik 8 shows per week, heb ik twee keer per week zangles gehad. In sneltreinvaart heb ik mijn stem ontwikkeld en acteerles gevolgd. Je moet de tijd hebben, tegenwoordig moet je het meteen maar kunnen. “

Elisabeth, Evita en nu Callas; allemaal tragische rollen, wat heb je daarmee? “Mijn specialiteit is tragiek en ik doe ook altijd zo’n rol omdat het spannend is. Er moet iets van angst bij zitten; ik moet iets overwinnen. Een makkelijke rol is leuk als tussendoortje. Het is ook een enorme uitdaging omdat mensen haar gekend hebben en alles van haar weten . Wat ook spannend is aan het stuk is dat het niet een recht toe recht aan verhaaltje is. Het is artistiek en je moet als publiek echt even meegaan in het verhaal. Langzamerhand ga je begrijpen waarom er bepaalde dingen zijn.”

Master Class. Cast: Pia Douwes, Maartje Rammeloo  en Babette Holtmann. Piano: Kees van Zantwijk  Regie: Frank van Laecke.  www.piadouwes.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten