Pia Douwes als Maria Callas. Foto Roy Beusker |
“Waarom ik ja heb
gezegd? Om drie redenen. Omdat ik ‘Master Class' al tien jaar op mijn lijstje
heb staan sinds ik het heb gezien in New York. Ik zag het In de originele
versie met Zoe Caldwell en wist: ik wil die rol ooit gaan spelen. Het is
zo’n fantastisch stuk. Maar toen ik hoorde dat het al gedaan was met Sigrid
Koetse dacht ik: ‘Dat kan ik vergeten.’ In Wenen was het stuk al gedaan en
in Duitsland. Ik heb het dus totaal uit mijn hoofd gezet en toen
kwam dit aanbod. De tweede reden is: Ik ben zangeres en heb ook
klassiek zangles gehad. Ook hebben de producenten de schrijver
Terrence McNally een foto van mij voorgezet en die zei: “Die willen we, ze
lijkt erop”
Een derde reden is: Ik heb al een paar toneelstukken
gedaan, dat was 10 en 12 jaar geleden en toen was ik nog niet zo goed. Maar
sindsdien heb ik heel veel geleerd. Je moet niet altijd dingen doen die je goed
kunt, maar ook dingen doen waar je in kunt groeien. Ik zie dit als een enorm
leerproces van heb ik jou daar!”
In ‘Master Class’ wordt door Callas zelf niet gezongen. Er
komen drie klassieke zangers die een masterclass bij haar volgen. Tijdens het
verhaal worden er kleine stukjes van haar leven verteld. In dit stuk zou ze
haar frustraties op haar leerlingen botvieren. “Botvieren is wel een groot
woord. Ze is wel iemand die heel straight to the point is waarbij ze vrij hard
over komt. Waarbij ze zegt waar het op staat: ‘Schat, dit is geen toon,
zo zing je niet’; dat kan hard over komen.”
Herken jij jezelf in Callas? “Tot op zeker hoogte wel: een
stuk eenzaamheid, het mannelijke drama: de man van mijn leven moet nog
gevonden worden. Callas had wat met gecompliceerde mannen. Niet dat ik gecompliceerde
mannen had, maar wel relaties die de nodige voeten in de aarde hadden.
Daarnaast ben ik zeer verknocht aan mijn carrière. Ik zing heel erg vanuit mijn
gevoel, dat voel ik bij Callas ook. Zij was iemand die heel omstreden was,
dat de mensen zeiden: ‘Nou, zo technisch goed zingt ze niet.’ Dat heb ik ook,
mijn stem is ook niet altijd geaccepteerd geweest. Wel dat ik vol emotie in
mijn rol zit en er helemaal in duik: Meine stimme verkörpert mich. In Duitsland
zijn ze niet er mee bezig. Nederland houdt meer van een aangenaam geluid. Dat
is nu wel veranderd maar vroeger was dat nog niet het geval. Toen was het:
‘niet teveel uit de band springen, niet zus, niet zo.’
Ik heb ook geen perfecte
opleiding gehad. Ik heb een dansopleiding in Engeland gevolgd. Ik ben erg
selfmade. Ik ben musical
gaan doen en zangles gaan nemen en blijkbaar had ik een stem. Tijdens
Elisabeth, mijn internationale doorbraak, draaide ik 8 shows per week, heb ik
twee keer per week zangles gehad. In sneltreinvaart heb ik mijn stem ontwikkeld
en acteerles gevolgd. Je moet de tijd hebben, tegenwoordig moet je
het meteen maar kunnen. “
Elisabeth, Evita en nu Callas; allemaal tragische rollen,
wat heb je daarmee? “Mijn specialiteit is tragiek en ik doe ook altijd zo’n rol
omdat het spannend is. Er moet iets van angst bij zitten; ik moet iets
overwinnen. Een makkelijke rol is leuk als tussendoortje. Het is ook een enorme
uitdaging omdat mensen haar gekend hebben en alles van haar weten . Wat ook
spannend is aan het stuk is dat het niet een recht toe recht aan verhaaltje is.
Het is artistiek en je moet als publiek echt even meegaan in het verhaal.
Langzamerhand ga je begrijpen waarom er bepaalde dingen zijn.”
Master Class. Cast: Pia Douwes, Maartje Rammeloo en Babette Holtmann. Piano: Kees van
Zantwijk Regie: Frank van Laecke. www.piadouwes.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten