Musical Lichtjes in je ogen van Haye van der Heyden is een parodie


Fotobron: Cultuurpodium.nl
In ‘Lichtjes in je ogen’ heeft Nico genoeg van zijn vrouw Wilma en wanneer zij roept dat hij maar een vrouw uit Thailand moet halen, voegt hij het woord bij de daad. Nico gaat naar Thailand en komt terug met de volgzame Petcharin. Maar is lief zijn ook echte liefde?  ‘Lichtjes in je ogen’ zit vol met  levensliederen en wordt door Haye van der Heydens eigen toneelgezelschap ‘Mussen en Zwanen’ op de planken gezet.

Deze musical comedy is gebaseerd op je eigen stuk ‘De woonboot’ uit 1995; waarom een remake? Van der Heyden: “Ik heb drie jaar in de jury van de Musical Awards gezeten en zag toen 26 musicals per jaar. De meeste zaten dramaturgisch waardeloos in elkaar  en het was één en al tragedie en ellende. En omdat comedy beetje mijn vak is, vroeg ik me af: ‘Waar zijn toch de vrolijke musicals? Ik weet dat als je een succesvolle musical wilt maken een verhaal moet gebruiken dat zich al heeft bewezen. Toen de krant schreef dat mijn stuk ‘De Woonboot’  teveel  op de lach leunde, had ik het.”

Je hebt voor je liedjes meer ouder repertoire genomen.  “Ik ben dol op oer-Hollands smartlappenrepertoire. Mijn familie is er gek van geworden, want ik heb al die liedjes grijs gedraaid. Het meeste is redelijk oud, maar er zit ook Frans Bauer en Marianne Weber in. Het is niet echt een musical waarbij een lied de handeling verder moet brengen, soms wel, maar meestal niet. Daarom zeggen de acteurs telkens: “Dit doet me denken aan een liedje.”
Het is een parodie op een musical waarin momenten naar het publiek wordt toegespeeld. “Dat hoort een beetje bij Mussen en Zwanen en het toneelbeeld met weinig decor. Het gebrek aan decor heeft overigens geen invloed op de identificatie met de personages: je gaat ook mee als een acteur uit zijn rol stapt. Kinderen springen ook met het grootste gemak in en uit een rol: ‘jij bent vader en ik ben moeder’ dan nemen ze glaasje limonade, en even later zijn ze weer ouders.”

Cystine Carreon (Petcharin) wordt vaak gecast om de hoer of werkster te spelen,  in deze centrale rol gaat ze een stap verder. Naast haar is ook Turran Furat anders gecast:  “Turran kwam voor de rol van de Turkse man omdat hij meestal gecast wordt als Turk, maar ik dacht we laten hem gewoon Fons spelen. Zeker met al dat gezeik van dat allochtonengebeuren is het wel leuk om er iets vrolijks van te maken. “

Lichtjes in je ogen door toneelgezelschap Mussen en Zwanen. Tekst en regie: Haye van der Heyden. Met Ellen Peters, Cystine Carreon, en Han Oldigs e.a. Muziek: Gert Wantenaar.

Verscheen eerder in 2010 in de Gooi- en Eemlander

Geen opmerkingen:

Een reactie posten