Late Night Show combineert actualiteit met joodse mythe

Late night show door Het Volksoperahuis
Radiomaker Mosje in Amsterdam Noord wil het liefst niets met de buitenwereld te maken hebben, maar dan krijgt hij een pop in een pakje, een Golem, die tot leven komt. De ‘Late Night Show ‘ van muziektheatergroep Het Volksoperahuis is de laatste van de reeks voorstellingen die gaat over grote wereldreligies. De Islam en het Christendom werden eerst behandeld en nu het Jodendom.

“Deze voorstelling is niet anders dan de vorige twee: er is muziek, er zijn liederen en we combineren een oeroud verhaal met de actualiteit.” vertelt Kees Scholten maker en acteur van ‘Late Night Show’. “De theateraanpak is anders, iets minder kluchtig, meer tragikomedie en het heeft meer een verhaallijn. We hebben gekozen om een mythe te vertellen dat speelde zich af in de 17e eeuw in Praag. Toen werden joden vervolgd en beschuldigd dat ze een christenbaby hadden ontvoerd om het bloed te gebruiken om op hun matzes te smeren. Er kwam een rechtszaak en corrupte rechters veroordeelde onschuldige joden. Dan krijgt een Rabbi nachts bezoek en wordt hem verteld dat hij een popfiguur moet kleien. De pop, de Golem, komt tot leven, vindt de baby en voorkomt een grote ramp voor de joden. Maar dan wil de Golem mens worden en er ontstaan problemen.”

“Van verlosser wordt hij een monster van Frankenstein. Net zoals bij Pinokkio en Frankestein is de maker blij dat de creatie gelukt is, maar als de creatie een eigen leven gaat leiden en niet meer in de hand hebt wat doe je dan? In ‘Late Night Show’ probeert een eenzame joodse man met zijn plaatjes draaien de luisteraar licht te geven in de antisemitische wereld. De Golem in het pakje is een Superjood die zal opkomen voor de joden. Hij wordt een militante jood. Maar de radioman wil dat liever niet hij kiest eerder voor zijn lijden. Daar gaat het wringen.”

Sterke humorvolle teksten worden gecombineerd met live muziek. “Het mooie van muziektheater is dat met een paar toontjes van een toonladder je meteen rust kan geven; de mystieke kant hiervan is prachtig.”

Over het ontvangst bij het Joodse publiek. ”Dramaturg Mart-Jan Zegers heeft lachend gezegd dat we het Jodendom een grote dienst gaan bewijzen. Er zit natuurlijk flauwekul in, maar de Messiaanse gedachte wordt heel serieus genomen.” Hoe is met zijn eigen geloofsbeleving na drie voorstellingen over wereldreligies. “Ik heb niets tegen geloof. Theater bestaat bij de gratie van. Geloof is een gedoe als je het verwart met een ideaal dat je ten koste van anderen per se morgen wil verwezenlijken. Het wordt een probleem als iemand jou in weg zit en denkt dat hij het beter kan.”

Late Night Show (2011) door Muziektheatercollectief Het Volksoperahuis. Regie: Kees Scholten. Spel o.a. Rixt Leddy, Rogier Schippers.  www.volkoperahuis.nl

Dit artikel verscheen eerder in de Gooi- en Eemlander

Geen opmerkingen:

Een reactie posten