Wraak van Ifigeneia met pils en veel grappen

Foto: aluin.nl
In Griekse tragedies deinst men er niet voor terug om kinderen te offeren om de goden gunstig te stemmen. Kinderen die hun ouders vermoorden zijn ook bepaald geen uitzondering. In 'De wraak van Ifigeneia’ gespeeld door toneelgroep Aluin & De Zus en Roos komt Agamemnon na een tienjarige oorlog in Troje thuis met zijn oorlogsbuit, de jonge Kassandra. Zijn vrouw Klytamestra heeft een minnaar geheten Aigisthos. Klytaimestra is vastbesloten om haar man te doden want hij heeft hun kind Ifigeneia geofferd ter wille van een gunstige wind om de Griekse oorlogsboten naar Troje te brengen. 

‘De wraak van Ifigeneia’ schetst een fantasierijke situatie vooraf de moord op Agamemnon en Kassandra. Met Griekse populaire dansmuziek worden we verwelkomd. Kratten pils staan op het toneel en iedereen trekt een flesje open. Brandende Tl-buizen vormen de achterwand. Agamemnon (Dennis Coenen) zit in een rolstoel en bedankt met grappen zijn collega’s voor de gevoerde oorlog en bagatelliseert de dood van zijn dochter. Hij vindt het goed dat zijn vrouw een minnaar heeft, tenslotte heeft hij de volgzame jonge Kassandra (Eleni Achilleos). Woorden worden letterlijk genomen en uitgelegd.

In lange mooie dramatische monologen laat Klytaimestra (Victorine Plante) haar wraakgevoelens horen en toont ze haar verdriet. Maar Agamemnon onderbreekt haar met grappig bijtende opmerkingen. Hij heeft niks te verliezen want het is voorspeld: hij wordt door haar gedood. Tekstschrijver Erik Snel heeft van dit stuk geen tragedie maar eerder een zwarte komedie gemaakt. Subtiel, leuk en inventief becommentarieert Agamemnon, zoals normaal gesproken het koor, het stuk waar in ze spelen: Aigisthos (Hossein Mardani) hangt er maar bij en Kassandra's monologen zijn te lang.

Kassandra op hoge hakken en dik in de make-up roept in het Grieks angstige zinnen; haar rol neemt ze erg serieus en zo ook is haar spel. Coenen staat met zijn cabaretachtige zinsneden het centraal. Pas op het eind neemt de spanning toe en is er meer fysiek acteerwerk: er sneuvelen wat bierflesjes en er wordt gezwaaid met een mes. Scènewisselingen worden een enkele keer begeleid door harde housemuziek, een krachtmiddel dat altijd minder kan. In het oorspronkelijk verhaal van de Griekse tekstdichter Aischylos komen Agamemnon en Kassandra bloederig aan hun eind in een bad, maar hier was het water op; beter zo.

De Wraak van Ifigeneia’ door Aluin & De Zus van Roos. Regie: Daphne de Bruin. Bijgewoond: 11 december Theater Achterom. Eerder gepubliceerd in de Gooi- en eemlander op 13-12- 2012. www.aluin.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten