Intieme uitvoering Matthäus Passion met dirigent Junghänel


Foto: Facebook Nederlandse Bachvereniging
Tegenover de Grote Kerk in Naarden zat een mevrouw op een bankje te wachten totdat ze naar binnen mocht voor de Matthäus Passion. Ze vertelde dat ze elk jaar gaat en elke keer iets nieuws ontdekt. Het lijdensverhaal werkt voor haar louterend en de prachtige herhalingen in de koorwerken vergeleek ze met de seizoenen. Ook voor de Nederlandse Bachvereniging is de uitvoering van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach op zich niets nieuws, maar elk jaar levert weer verrassingen op.
Dirigent Konrad Junghänel stelde orkest en koor verspreid op. In het schip van de kerk zat het orkest opgedeeld. Koor één met solisten en de evangelist stonden links vooraan en koor twee met solisten aan de rechterkant. De niet onbelangrijke bijrollen in het passieverhaal, ripiënisten genoemd, waren ook verdeeld over links en rechts maar dan achterin. Het publiek zat er omheen. Een aantal jongens van de Kampen Boys Choir zat tussen de ripiënisten in gepropt.

Doordat de verschillende partijen op meerdere plekken gezongen werden, werd dit een bijzondere intieme uitvoering.  Het verspreid opgestelde koor had onvermijdelijk wat problemen met eenheid, evenwicht en tempo. Dat was vooral te horen in de koralen in het eerste deel van deze eerste uitvoering in Naarden. Jan Kobow als evangelist bracht zijn recitatieven licht van toon en dramatiek. De belangrijkste recitatieven en aria’s voor de altpartijen werden gezongen door de Russische countertenor Dmitry Egorov. Met een licht vibrato gaf Egorov een meeslepende weergave van de aria ‘Erbarme dich’. Nog meer prachtig zangwerk kwam van de bekende Bachvereniging-tenor, de expressieve Charles Daniels. Keken we naar de overkant dan stond daar sopraan Amaryllis Dieltiens. Haar prachtige ‘Blute nur, du liebes Herz’ deed ons verlangen naar meer solowerk voor deze sopraan. Iets minder stevig maar ook met zo’n fraaie dictie en klankkleur was de sopraan Sabine Goetz die de uitgesponnen aria ‘Aus Liebe’ zong.

Heel indringend werd de rol van Jezus vertolkt door de bas Peter Harvey. Na de dood van Jezus klinkt de aria ‘Mache dich, mein Herze, rein’, Je zou verwachten dat deze gezongen werd door de bas Markus Flaig uit solistenvak twee maar het werd toch Harvey. Beetje vreemd, maar zeker niet minder boeiend. Buiten zag je opeens bloesem. De mevrouw van het bankje had gelijk.

Matthäus Passion door de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Konrad Junghänel. Bijgewoond: 17 april 2011, Grote Kerk Naarden. Eerder gepubliceerd op 19 april 2011 in de Gooi- en Eemlander www.bachvereniging.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten