‘Raak’ is Nathalie Baartmans meest maatschappijkritische voorstelling


Foto: Jochem Jurgens
Cabaretière Nathalie Baartman zegt door de telefoon dat ze een gesprek leuker vindt  dan een interview. Direct antwoorden op standaardvragen, daar wordt ze maar zenuwachtig van. In haar huidige voorstelling ‘Raak’ maakt ze zelfs grapjes over journalisten en hun vragen. “Wat doe je over vijf jaar? Alsof ik daar altijd maar mee bezig ben. Dat kan je toch niet weten van jezelf? Ik neem dan extreme voorbeelden: Misschien word ik postbode op Flevoland of heb ik een Latrelatie met iemand met een haringkar.” In 2004 won Baartman de persoonlijkheidsprijs op het cabaretfestival  Cameretten. Daarna kwam ze met haar avondvullende voorstelling ‘Los’ en nu dan met ‘Raak’. De pers noemt haar authentiek, erg geestig maar geen pleaser, en onvoorspelbaar met een absurdistisch wereldbeeld.

‘Raak’ lijkt energieker en positiever dan je vorige voorstelling ‘Los’. “Bij ‘Los’ merkte ik dat ik iets van vrolijkheid wil uitstralen en overbrengen. Soms zeg je wat en dan gaat het publiek terugroepen; er ontstaat dan een ondeugende sfeer. ‘Raak’ is wel mijn meest maatschappijkritische voorstelling.

Ik ben eigenlijk heel idealistisch. Vroeger toen ik studeerde was ik één en al goed voor het milieu en was ik anticonsument. Ik paste mijn levensstijl erop aan. Ik hield uiteindelijk dat niet meer vol omdat je  dan buiten de maatschappij wordt geplaatst.  In mijn vorige programma was ik ook  geëngageerd. Dat ik tegen de mobiele telefoon was omdat mensen asociaal lopen te bellen in de trein en geen contact hebben met elkaar. Ik stoor me aan die afgesloten anonimiteit die heerst in onze maatschappij.  Ik ga er niet tegen schreeuwen maar ik laat een alternatief zien. Laat zien wat voor mij een mooie wereld is.  Ik wil troost bieden. Daar draait het eigenlijk om, meer is niet. Als ik thuis kom als ik  ’s ochtends erwtensoep heb gekookt en ik ruik die lucht nog, dan kan ik daar heel gelukkig van worden. “

Erwtensoep zonder vlees neem ik aan, want op youtube kun je zien dat je met een ludieke actie protesteert tegen de varkensindustrie. Waarom? “Ik ben genomineerd als sexy vegetariër van 2010. Ik ben toen actie gaan voeren voor de dieren. Ik dacht: ‘Ik ga met een mantelpakje, plus krulstaart en een gipsen varkentje onder de arm de straat op en zing een ‘vegetarisch’ liedje om mensen te bewegen eens vaker hun vlees te laten staan.’  ‘Wakker dier’ vond het wel een goed idee. Ik wil een prikkelend statement maken zodat mensen op straat denken: ‘Wat is dit!’ Je zet jezelf enigszins voor paal maar ik geniet ervan. “ 

Cabaretvoorstelling ‘Raak’ door Nathalie Baartman. Interview eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 7 december 2010. www.nathaliebaartman.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten