Musical Je Anne in het Achterhuis is een wachtkamersituatie

Foto: www.markvijn.nl
Het wereldberoemde levensverhaal van Anne Frank die tijdens de Tweede Wereldoorlog onderdook in ‘Het Achterhuis’ in Amsterdam is op verschillende manieren verteld. De musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen haalde in 1994 een musicalversie uit Amerika met de titel ‘Je Anne’. De muziek is gecomponeerd door Michael Cohen en het libretto is van Enid Futterman. Zestien jaar geleden regisseerde de Vlaamse regisseur Frank Van Laecke ‘Je Anne’ en dat heeft hij nu weer gedaan voor de Nederlandse theaterproducent Mark Vijn. De belangrijke hoofdrollen zijn toebedeeld aan o.a. Thom Hoffman als Otto Frank en Abke Bruins als Anne.

‘Je Anne’ is oorspronkelijk een Amerikaanse productie. Hoorden wij Nederlanders dat niet zelf te maken? Van Laecke: ,,Het gaat niet om of het Amerikanen of Belgen zijn die het maken, het is de manier waarop je het maakt. Of het verhaal eerlijk en respectvol wordt benaderd. Cohen en Futterman zijn op een delicate manier aan de slag gegaan met het onderwerp en zij hebben vooral een oprechte meerwaarde gegeven aan het verhaal van Anne Frank. Een verhaal dat blijvend verteld moet worden. Deze periode in die geschiedenis mag nooit worden tot een blinde vlek.”

Is ‘Je Anne’ anders dan de productie van 1994? ,,Voor mij zou het eenvoudig zijn om de voorstelling van 1994 uit de kast te halen. Maar ik ben toch vertrokken alsof ik voor de eerste keer de voorstelling ging maken. Dat resulteerde in een totaal andere voorstelling. Wij weten wat er met Anne Frank is gebeurd en dat ‘Het Achterhuis’ niet meer was dan een wachtkamersituatie. Die emotionele staat van wachten is nu belangrijk geworden in de voorstelling. Ik probeer visueel de voorstelling meer uit te kleden en de muziek zal eerder de sfeer oproepen dan dat je naar een replica van het Achterhuis zit te kijken.”

Zijn er ook luchtiger liedjes? “Ja natuurlijk. We zien het allemaal vanuit het standpunt van Anne. We weten dat Anne een positief meisje is. Je hebt enerzijds het claustrofobische en de wanhoop van de situatie en anderzijds de vrolijke persoonlijkheid van Anne die tot het eind toe nog steeds gelooft dat het haar goed zal gaan.”

Was het niet lastig om een Anne Frank te vinden? ,,We hebben tal meisjes gezien op de auditiedag en rond een uur of vier was ik ervan overtuigd dat ik Anne Frank gevonden had. Toen kwam Abke Bruins. Zij heeft me in vijf minuten zo ontwapend met de monoloog die ze deed, zo raak en puur, dat ik geen enkel wapen had om haar af te wijzen. Ik ben superblij.”

Musical 'Je Anne'. regie: Frank Van Laecke. Cast o.a. Thom Hoffman, Abke Bruins. Productie: Mark Vijn. Interview eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 14-10-2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten