Volmaakt pianospel Folke Nauta in Jagthuis

Foto: Dirk Rietveld
Buiten bij Het Jagthuis van Kamermuziek kon je afgelopen zondag genieten van een pril lentezonnetje en binnen van een recital door pianist Folke Nauta. Nauta lichtte met zijn bescheiden voorkomen, de organische samenstelling van het programma met etudes van György Ligetti, impressionistische werken van Claude Debussy en zijn favorieten van Fréderéric Chopin toe. In Ballade nr.3 van Chopin was Nauta op een eigen geconcentreerde wijze één met de compositie. In het prozaïsche Nocturne op. 27 leken zijn vingers een gesprek te voeren met de piano, rustig, niet gemaniëreerd, maar volmaakt en constant.

Chopins Sonate nr.2 bevat weliswaar de bekende 'Treurmars’, maar kan verder niet uiterst droevig worden genoemd, eerder licht en merendeels onstuimig en virtuoos. Pas in ‘Marche Funèbre’ hoorde je donkere dreunen die Nauta meesterlijk langzaam en gedwee speelde. Imponerend snel liet hij de finale horen: vingervlug en adembenemend.

Met Ligetti’s bijna onbespeelbare vier etudes nam hij geen risico: hij speelde ze van blad. Vier werken die je voortdurend op het verkeerde been zetten: als je denkt 'Ik heb de opbouw in compositie nu wel begrepen' werd je toch weer door de polyritmiek en de tempowisselingen in verwarring gebracht. ‘Galamb borong’ lijkt ergens op Indonesische gamelan muziek, maar de muziek drogeerde niet. Het was gefrommel met een reeks van angstige toonzettingen.

Voor mij was ‘Automne à Varsovie’ waarin Ligetti een muzikale herinnering uitspreekt over vrienden in Warschau, eerder een relatie op drift. De dalende thematiek in ritmiek met gelijkertijd een stijgende melodie, verklankt onbegrip, bijna op het gespleten af. Het hysterische einde is erg grappig en het publiek barstte hard in lachen uit.

Debussy vond het maar niks dat zijn werk impressionistisch werd genoemd. Hij noemde het liever kleurrijk en exotisch. Toch was het uitstekend gekozen om met sfeervolle werkjes van deze componist te eindigen. Nauta riep met zijn wonderschone pianospel een schouwspel van een terrasje in Parijs op. In de salon dansten koppels in ‘La plus que lente’ en renden kinderen langs het strand in ‘L’isle joyeuse’. ‘Garcon, een rondje voor de zaak’.

Pianist Folke Nauta, theeconcert Het Jaghuis Kamermuziek. Met werken van: F. Chopin, G. Ligetti, en C. Debussy. Gehoord: 22 maart 2009, Nederhorst den Berg. www.jagthuis.nl

Eerder gepubliceerd op 24 maart 2009 in de Gooi- en Eemlander

Geen opmerkingen:

Een reactie posten