Tausk probeert Holland Symfonia tot leven te brengen

Otto Tausk met het Holland Symfonia Foto: Erna Faust

Rood tapijt en kroonluchters tref je niet aan in de Stadsschouwburg van Almere, eerder muren van glas en een betonnen vloer. Maar dit strakke moderne gebouw herbergt een pracht van een multifunctionele theaterzaal met een beeldschone Steinway-vleugel. En het Holland Symfonia, geleid door Otto Tausk, mocht daar afgelopen zaterdagavond met droefgeestige werken van Franz Liszt en Edvard Grieg naar hartelust gebruik van maken.
Het druilerige weer van buiten sloot goed aan bij het eerste werk van deze avond: het symfonische gedicht ‘Von der Wiege bis zum Grabe’ van Franz Liszt. Dit ongrijpbare werk bestaat uit drie delen: de geboorte, het leven en het sterven. Met een uiterst langzaam tempo werd je door het Holland Symfonia orkest  binnengezogen in een nieuw muzikaal leven.  Tausk dirigeerde met grote gebaren om het jonge orkest tot leven te brengen en levendig te houden. Hier klonken de fladderende motieven vrij beweeglijk, al was de intonatie van de houtsectie niet altijd even mooi te noemen.
Het was niet alleen maar kommer en kwel in dit programma want Liszt werd ook opgevoerd als spelend karakter door acteur Jeroen Willems. Je zag de oude Liszt in habijt terugkijkend op zijn leven. Hij leefde voor God, liefde, muziek, en voor zijn minnares de Russische prinses Carolyne zu Sayn-Wittgenstein. Zij bracht het leven van deze pianovirtuoos op een hoger plan: niet meer alleen een bestaan als pianovirtuoos, maar componeren en de kerk. Willems bracht dit ijzersterk; hij was echt die oude man die vroeger bekend stond als womanizer en nu wachtte op magere Hein. In Listzs ‘Totentanz’, een virtuoos werk voor piano en orkest, werd het slijpen van de zeis magnifiek vertolkt door pianist Rian de Waal. Bloedstollend waren zijn gevoelige fuga-achtige passages die dan weer overliepen in een waterval van repeterende noten. Onnavolgbaar waaierden de octavenpassages, alsof hij de poorten van de hel maar niet open kreeg.
Na de pauze volgde een selectie uit de complete toneelmuziek van Henrik Ibsens ‘Peer Gynt’.Dit moralistische sprookjesverhaal over de hebberige Gynt, begon met een fiedelerend deuntje op een door de concertmeesteres zwierig bespeelde folkloristische viool. Daarna volgde een hele scala aan overbekende beeldende melodieën, met angstaanjagend getrommel, Aziatische klankmuziek, en Berlioz die even om de hoek komt kijken. Morgenstemming vertoonde weliswaar een wonderschoon muzieklandschap, maar het orkest miste de kracht om te schitteren. Dat was niet het geval bij de jonge Belgische sopraan Griet De Geyter. Zij bracht op het eind drie Solveig-liederen van Grieg stralend ten gehore. Deze liederen waarin een moeder wacht op haar zoon werd door haar zo puur en helder gezongen, alsof ze al heel veel moederliefde had weg te geven.

Holland Symfonia orkest o.l.v. Otto Tausk
Met werken van F. Liszt en E. Grieg. Medewerking: Rian de Waal (piano), Griet de Greyter (sopraan), en Jeroen Willems als Liszt
Stadsschouwburg Almere zaterdagavond 24 november

Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander 26 november 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten