Fancy Fiddlers geeft je vleugeltjes

Fancy Fiddlers Foto: Hans Speekenbrink

Vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek vertelde afgelopen zondagmiddag vlak voor het concert door haar leerlingenorkest Fancy Fiddlers in de Grote Kerk te Naarden dat ze nog op vleugeltjes liep. Ze heeft namelijk de Kersjes-van de Groenekanprijs gekregen. Een prijs van 50.000 euro die haar toekwam voor haar verdiensten in het begeleiden van jong viooltalent. Wijzenbeek geeft al 46 jaar vioolles en haar methode heeft beroemde violisten voortgebracht als Janine Janssen.
De Fancy Fiddlers vormen een dwarsdoorsnede van haar 25 talentvolste leerlingen. Was dit zo’n uitvoering waar de vioolleerlingen een keer uit de bocht mochten vliegen? Nee, dit orkest  liep als een geoliede trein, waarin ook de allerkleinste braaf meespeelde. Op één jong leerlingetje na speelden ze alle werken uit het hoofd. Telkens gaf een oudste violist de inzet aan. Wijzenbeek kwam er als dirigent niet aan te pas. Strak geregisseerd wisselden de Fiddlers net zo makkelijk van plaats als van instrument. Zag je de één aan het hoofd spelen met een viool even later sloot ze als altviolist aan bij de anderen. Constant hielden ze elkaar en de eerste violist in de gaten wat het spelen tot een muzikale symbiose maakte.
‘Suite Oude Meesters’ heette het eerste deel van dit prachtige concert, dat voornamelijk werd uitgevoerd door de allerjongsten. Het bestond uit een menuet van Jean Baptist Lully (1632-1687), een menuet van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), en Alla Turka van Johann Nepomuk Hummel (1778- 1837). Hoe houden al die ouders en belangstellenden hun ogen droog bij het zien en vooral horen van al die schattige kinderen met hun grandioos strijkspel? Bij een bewerking van Quartett in D van Charles Wesley (1757-1834) ontroerde het Andante en imponeerde het pittige Allegro. Het Larghetto uit het Quartett nr.1 in C van Georg Matthias Monn (1717-1750) werd vol overgave gespeeld en de violen flonkerden in diens Fuga.
Wijzenbeek is al jaren een gewaardeerde vioolpedagoge, maar componiste Fanny Mendelssohn (1805-1847) (zus van Felix) kreeg pas laat in haar leven erkenning. Vrouwen werden niet geacht te componeren. Gelukkig heeft zij toch een flink aantal werken nagelaten. Haar Strijkkwartet in Es werd zonder haperingen gespeeld. We vloeiden van het gevoelige niet al te langzame deel naar het Allegretto, een waterval aan snel gespeelde noten.
Antonin Dvorak (1841-1904) begon zijn carrière als altviolist en dat is goed te horen in drie van zijn Cypressen, een voor strijkkwartet bewerkte liederencyclus. De altviolen namen telkens de leiding om dan weer vrolijk met stijlvol commentaar onderbroken te worden door de violen. En met al die muzikale inspanning van dit jong talent kregen wij ook vleugeltjes.

Concert: Fancy Fiddlers leerlingenorkest van vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek
Met werken van C. Wesley, G.M. Monn, F. Mendelssohn, en F. Schubert
28 oktober, zondagmiddag in de Grote Kerk te Naarden

Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 30 oktober 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten