![]() |
Fancy Fiddlers Foto: Hans Speekenbrink |
Vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek vertelde afgelopen
zondagmiddag vlak voor het concert door haar leerlingenorkest Fancy Fiddlers in
de Grote Kerk te Naarden dat ze nog op vleugeltjes liep. Ze heeft namelijk de
Kersjes-van de Groenekanprijs gekregen. Een prijs van 50.000 euro die haar
toekwam voor haar verdiensten in het begeleiden van jong viooltalent. Wijzenbeek
geeft al 46 jaar vioolles en haar methode heeft beroemde violisten
voortgebracht als Janine Janssen.
De Fancy Fiddlers vormen een dwarsdoorsnede van haar 25
talentvolste leerlingen. Was dit zo’n uitvoering waar de vioolleerlingen een
keer uit de bocht mochten vliegen? Nee, dit orkest liep als een geoliede trein, waarin ook de
allerkleinste braaf meespeelde. Op één jong leerlingetje na speelden ze alle
werken uit het hoofd. Telkens gaf een oudste violist de inzet aan. Wijzenbeek kwam
er als dirigent niet aan te pas. Strak geregisseerd wisselden de Fiddlers net
zo makkelijk van plaats als van instrument. Zag je de één aan het hoofd spelen
met een viool even later sloot ze als altviolist aan bij de anderen. Constant
hielden ze elkaar en de eerste violist in de gaten wat het spelen tot een
muzikale symbiose maakte.
‘Suite Oude Meesters’ heette het eerste deel van dit prachtige
concert, dat voornamelijk werd uitgevoerd door de allerjongsten. Het bestond uit
een menuet van Jean Baptist Lully (1632-1687), een menuet van Wolfgang Amadeus
Mozart (1756-1791), en Alla Turka van Johann Nepomuk Hummel (1778- 1837). Hoe houden
al die ouders en belangstellenden hun ogen droog bij het zien en vooral horen
van al die schattige kinderen met hun grandioos strijkspel? Bij een bewerking
van Quartett in D van Charles Wesley (1757-1834) ontroerde het Andante en imponeerde
het pittige Allegro. Het Larghetto uit het Quartett nr.1 in C van Georg
Matthias Monn (1717-1750) werd vol overgave gespeeld en de violen flonkerden in
diens Fuga.
Wijzenbeek is al jaren een gewaardeerde vioolpedagoge, maar componiste Fanny Mendelssohn (1805-1847) (zus van Felix) kreeg pas laat in haar leven erkenning. Vrouwen werden niet geacht te componeren. Gelukkig heeft zij toch een flink aantal werken nagelaten. Haar Strijkkwartet in Es werd zonder haperingen gespeeld. We vloeiden van het gevoelige niet al te langzame deel naar het Allegretto, een waterval aan snel gespeelde noten.
Antonin Dvorak (1841-1904) begon zijn carrière als altviolist en dat is goed te horen in drie van zijn Cypressen, een voor strijkkwartet bewerkte liederencyclus. De altviolen namen telkens de leiding om dan weer vrolijk met stijlvol commentaar onderbroken te worden door de violen. En met al die muzikale inspanning van dit jong talent kregen wij ook vleugeltjes.
Wijzenbeek is al jaren een gewaardeerde vioolpedagoge, maar componiste Fanny Mendelssohn (1805-1847) (zus van Felix) kreeg pas laat in haar leven erkenning. Vrouwen werden niet geacht te componeren. Gelukkig heeft zij toch een flink aantal werken nagelaten. Haar Strijkkwartet in Es werd zonder haperingen gespeeld. We vloeiden van het gevoelige niet al te langzame deel naar het Allegretto, een waterval aan snel gespeelde noten.
Antonin Dvorak (1841-1904) begon zijn carrière als altviolist en dat is goed te horen in drie van zijn Cypressen, een voor strijkkwartet bewerkte liederencyclus. De altviolen namen telkens de leiding om dan weer vrolijk met stijlvol commentaar onderbroken te worden door de violen. En met al die muzikale inspanning van dit jong talent kregen wij ook vleugeltjes.
Concert: Fancy Fiddlers leerlingenorkest van vioolpedagoge
Coosje Wijzenbeek
Met werken van C. Wesley, G.M. Monn, F. Mendelssohn, en F.
Schubert
28 oktober, zondagmiddag in de Grote Kerk te Naarden
Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 30 oktober 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten