![]() |
Henk van Ulsen Bron foto: Plankeniers |
Als concertbezoeker overkomt het je niet vaak dat een
muziekavond later begint vanwege een rondleiding door de concertlocatie. Maar
op Trompenburg, het prachtige buitenverblijf van eens Cornelis Tromp uit de 17e
eeuw te ’s Graveland, gebeurde dat wel. Een vijftigtal bezoekers zat netjes in
de sfeervolle koepelzaal te wachten totdat acteur Henk van Ulsen brieven en
gedichten van Constantijn Huygens (1596-1687) zou gaan voordragen, afgewisseld
met luitmuziek van Fred Jacobs op theorbe. Bregtje Viergever, kunsthistoricus
van het Rijksmuseum, moedigde het publiek enthousiast aan eerst nog even rond
te kijken. Er was zelfs een mogelijkheid om het dak op te gaan. Bijna iedereen
nam haar uitnodiging aan en pas na deze bezichtiging zaten we, onder
afbeeldingen van luitspelers op het plafond, te luisteren naar een
charismatische kwieke acteur die erudiete teksten voordroeg, begeleid door
oorstrelende snaarmuziek.
Henk van Ulsen heeft met zijn tachtig jaar nog weinig
ingeboet in voordrachtskunst. Zijn stem blijft karakteristiek, krachtig, en
zijn techniek om zachte woorden doordringend te laten spreken, doet de luisteraar
aan zijn lippen hangen. Dit programma dat handelt over het leven van
Constantijn Huygens draagt de naam ‘Rad van Onrust’. Toepasselijk, want deze actieve
staatsman was een veelzijdig man, hij musiceerde niet alleen, maar maakte ook gedichten,
en er moeten van zijn hand meer dan 700 composities zijn geweest. In dit
programma hoor je hoe Huygens een uitgesproken mening heeft over muziek en niet
schroomt, dit met het nodige sarcasme, maar ook vol zelfspot tegenover zijn
vrienden en collega’s te uiten. Interessant is het als hij uitlegt in de brief ‘A
monsieur Beringhen’ dat hij zijn luit overal mee naar toe neemt, ook naar
Frankrijk, waar hij het liefst – als overtuigd protestant – gemaskerd
rondreist. Fred Jacobs speelde op zijn theorbe (een grote luit met veel snaren)
enkele werken van componist Nicolas Hotman (1614-1663). Het waren allemaal
dansen. Zijn Sarabande klonk melancholisch en zijn Allemande weerspiegelde veel
beweeglijkheid doordat alle snaren aan bod kwamen. In Hotmans Passacaille (een
Spaanse dans) hoorde je hoe mooi donker een lage toon op zo’n theorbe kan
resoneren. Een wat meer pittige, vierkante Passacaille met meer tempo van de
hand van Charles Hurel (actief ca. 1665-1695) hield de luisteraars bij de les. Dit
stuk vormde de opmaat tot het ontroerende einde toen van Ulsen het veelbetekenende
gedicht voordroeg: ‘Willig Sterven’. Kinderen vinden het niet leuk om naar bed
te gaan – soms zijn ze daar bang voor - maar ook voor ouderen is het geen prettig
vooruitzicht meer. Je kindsheid keert weerom. Omkeren deden we, maar dan als
een kind zo blij naar huis.
Trompenburg te ’s Graveland, een muziekavond
over muziek van Constantijn Huygens met als titel ‘Rad van Onrust’, voordracht
Henk van Ulsen en luitmuziek van Fred Jacobs op theorbe. Met werk van: N.
Hotman, C. Hurel e.a.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten