Gustav Leonhardt dwingt respect af met Pinkstercantates


Gustav Leonhardt kreeg in 2009 eremedaille Foto: ANP
In deze maand mei wordt dirigent, organist, en klavecinist Gustav Leonhardt, één van de grondleggers van de oude muziek, tachtig jaar. Om dit te vieren bedacht hij, samen met de Nederlandse Bachvereniging, een meiconcertprogramma met Pinkstercantates van zijn meest bewonderde componist Johan Sebastian Bach. Bijna onopgemerkt liep Gustav Leonhardt afgelopen zaterdagavond in de Grote Kerk van Naarden naar zijn dirigentenplek. Hij had lange tijd niet gedirigeerd, maar zijn formele houding die geheel ten dienste van de muziek staat, dwong meteen respect af. Heel bekend waren de vier cantates, die voor een volle kerk werden gespeeld, niet. Ook niet uitgesproken indringend. Dat lag niet aan de muziek of  aan de uitvoerenden, maar eerder aan de zware religieuze context van de cantates. De indrukwekkendheid kwam van Leonhardt zelf: met een dynamische directie gaf hij ons een sterke muzikale evenwichtige uitvoering; waarbij hij nergens in kracht had ingeboet.
Vooral in de duetten van de cantates zoals in het driedelige ‘Nun danket alle Gott’, schitterden de bas Peter Harvey en de sopraan Maria Keohane. Keohanes warme timbre mengde bijzonder fraai met Harveys lichte basgeluid, maar ook met de manlijke alt Robin Blaze in het lange ‘Erwünschtes Freudenlicht’ smolt het kleurrijk samen. Hun samenzang straalde een groot geloofsgeluk uit met veel lachjes en elkaar liefdevol aankijken.
Nog meer muzikaal krachtsvertoon in deze cantate vertoonde de tenor Charles Daniels die met expressie en gepaste overgave in de recitatieven en aria’s ‘het woord’ verkondigde. Prachtig was de traverso die hem in zijn tenoraria begeleidde in een statig dansachtig ritme.
Wat luchter van tekst is de korte cantate ‘Erhöhtes Fleisch un Blut’. De muziek hierin, met name de tenoraria met zijn lastige toonschakeringen, is minder toegankelijk. Toch schakelde Daniels moeiteloos over van hoog naar laag.
Na de pauze volgde de cantate ‘Es ist dir gesagt, Mensch was gut ist’ Deze cantate sommeert de luisteraar tot devotie in woord en daad. Een stelligheid die goed naar voren kwam in de bas arioso ‘Es werden viele zu mir sagen an jenem Tage’ Harvey begon zeer fel, waar hij zijn strengheid sterk wist te etaleren, en blonk vooral uit met zijn staccatoachtige passages die instrumentaal werden beantwoord door het orkest. Het koor met twaalf leden klonk niet altijd even coherent, maar in deze cantate liet het zich van zijn beste kant horen. Met het laatste strak gezongen koraal ‘Gib, dass ich tu mit Fleiss’ namen we waardig afscheid van Leonhardt. Er werd niet geapplaudisseerd, dat wilde de oude meester niet. Met zijn rug naar ons toe schuifelde hij stilletjes weg, net zoals hij gekomen was.

De Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Gustav Leonhardt
Programma: cantates rondom Pinksteren van J. S. Bach
Nun danket alle Gott, BWV 192
Erwünschtes Freudenlicht, BWV 184
Erhöhtes Fleisch un Blut, BWV 173
Es ist dir gesagt, mensch, was gust ist, BWV 45
Met medewerking: Maria Keohane (sopraan), Robin Blaze (alt), Charles Daniels (tenor), en Peter Harvey (bas) Gehoord: 17 mei Grote Kerk te Naarden

Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 19 mei 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten