![]() |
Foto: Marco Borggreve |
Akoestiek
en accommodatie dragen altijd bij aan het succes van een muzikale uitvoering.
Het gebeurt echter zelden dat een locatie even belangrijk is als het concert.
In dit geval van kunstzinnig symbiose gaat het over Paviljoen De Waterlely in
Natuurpark Lelystad en een celloconcert van de bekende celliste Quirine
Viersen. De Waterlely – natuurlijk aan het water - is rondgebouwd en tijdens
een concert heb je via een grote glazen wand uitzicht op een idyllisch landschap.
In deze helderverlichte zaal speelde Quirine Viersen twee suites van Johann
Sebastian Bach en een celloconcert van de hedendaagse componist Gaspar Cassadó. Een kort programma maar krachtig en
hartstochtelijk gespeeld.
Quirine Viersen (1972) die een groot internationaal
muziekpersoonlijkheid is, zat daar op Hemelvaartdag zomaar met op de
achtergrond zachtjes wuivend riet en kwakende eenden. Als eerste speelde ze Suite
nr.4 van Johann Sebastian Bach, een van zijn cellomonologen. Deze werken zijn
moeilijk speelbaar omdat ze veel virtuoze bekwaamheid vragen van de cellist.
Bach heeft er in 1720 zes gemaakt en allen zijn afgeleid van de Franse en Italiaanse
dansen die toen modern waren. Viersen onderscheidt zich van haar collega’s door
haar krachtvolle en intense manier van spelen. Vol overgave en passie betrok ze
je in de prelude van haar dansspel op de cello. Haar cello, een Joseph
Guarnerius Filius Andrea uit 1715 vormde bij haar een tweede lichaam waarbij ze
ons schaamteloos haar diepe klanken toonde. Het maakte de statige langzame
Sarabande minder licht dan je zou verwachten. Het ene laatste deel (Bourrée) dat
iets weg heeft van een vrolijk volksdansje speelde ze daarentegen weer losser
en minder hoekig.
Daarop volgde de Suite voor cello solo van Gaspar Cassadó
(1897-1966). De composities van Cassadó, een leerling van de beroemde cellist
Pablo Cassals, zijn een mengeling van serieuze en lichte muziek. Viersen liet
die mix van uitersten direct horen in het Preludio Fantasia. Eerst was het
legato in een melodische lijn en dan weer onrustig met schokkende klanken. In
het middendeel (Danza) werd een Zuid-Amerikaanse dans voorgesteld. Maar dacht
je in een toegankelijke muziekdialoog te zitten dan zat je er naast, want het eindigde
in ruwe dissonanten tonen, dat het gemêleerde publiek onrustig deed verzitten.
Als laatste speelde Viersen Bachs suite nr.2. Zo het concert af te
sluiten was goed gekozen. Het gaf de hypergeconcentreerde celliste volop de
kans om ook minder donkere tonen virtuoos te laten klinken. Gelijk een
liefdesdans werd je in Courante en Sarabande gehypnotiseerd door pulserende
noten. Op zo’n moment had Paviljoen Waterlely losgekoppeld moeten worden en als
een echte waterplant je meevoeren in de schoonheid van Viersens muziek en de
natuur.
Celloconcert met Quirine Viersen tijdens het Kamermuziekfestival
Almere
In Paviljoen De Waterley in Natuurpark Lelystad
Met Suite nr.2 in d BWV 1008 en Suite nr.4 in Es BWV 1010 van
Johann Sebastian Bach en Suite for cello solo van Gaspar Cassadó
Rudolf Hunnik
Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 21 mei 2007
Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 21 mei 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten