![]() |
Foto: Marco Borggreve |
Misschien lag het aan het
opkomende griepvirus of aan de laatste vakantiedag in de regio: de muziekzaal
van het NH Hotel was slechts halfvol toen de jonge pianist Hannes Minnaar zijn pianotalent
ten gehore bracht. Aan Minnaar (22 jaar) heeft het niet gelegen: hij speelde verrassend,
vol flair en met geestdrift bekend pianowerk. Het betreft hier niet
zomaar een student, maar een professionele
concertpianist in spe. Al vanaf zijn 7e studeert hij piano en nog
steeds volgt hij pianoles aan het conservatorium
van Amsterdam bij docent Jan Wijn. Hij heeft al verschillende recitals op zijn
naam staan, waarvan veel in kamermuziekverband met medestudenten. Dit vindt hij
niet alleen leuk, maar vooral leerzaam. Over pianosolo zegt hij: “Toch is het solospelen misschien een (nog)
grotere uitdaging: als je in je eentje op het podium zit, komt het ook echt
helemaal op jou aan. Je hebt niemand om je achter te verschuilen, je staat er
helemaal alleen voor. Dat stelt in mijn geval, op dit moment, grotere eisen aan
mijn concentratie, en levert ook meer spanning op.”
En concentratie had Minnaar
genoeg. Zo makkelijk speelde hij uit Johan Sebastian Bachs Wohltemperierte
Klavier de Prelude en fuga in D majeur.
Geen vliedende haast in het snelle gedeelte; maar overwogen meerstemmigheid. Beethoven
was niet veel ouder dan Minnaar toen hij de Sonate in D Majeur op.10 schreef. Het eerste deel (presto) van deze
sonate benaderde hij vol vrolijke dynamiek. Het middendeel was een langzaam
stuk met zware contrasten en sombere tonen. Minnaar speelde dit vlekkeloos, maar
miste misschien nog de nodige levenservaring voor echte diepgang. Nee, dan het
lichtvoetige laatste deel van deze sonate: met zijn aanstekelijke spel
prikkelde Minnaar het (veelal bejaarde) publiek tot zijn eigen jeugdige élan.
Met Variaties op een eigen thema op.3 van de van origine Poolse
componist Karol Szymanovski sloot Minnaar voor de pauze af. Szymanovski schreef
dit werk vóór de fase waarin hij beïnvloed werd door het Franse impressionisme.
Het was vervuld van mysterieuze en ongrijpbare klanken. Minnaar bracht het met
verve. Szymanovski vormde een mooi opstapje naar Robert Schumanns bonte stukjes
in het Carnaval, op 9.
Carnaval is een feestelijke samensmelting van artistieke en muzikale figuren die door ons jonge pianotalent met veel daadkracht en zwierige aanslag werd neergezet. De Piano Sonata (1990) van de Australische hedendaagse componist Carl Vine was met recht een uitsmijter. Vine herinnert aan het werk van de allround pianist Keith Jarret. Deze muziek beheerde Minnaar als de beste: dromerig, wisselend van tempi, werkend tot een climax op een bijna manische manier. IJzersterk! Van dit pianotalent zullen we meer horen.
Carnaval is een feestelijke samensmelting van artistieke en muzikale figuren die door ons jonge pianotalent met veel daadkracht en zwierige aanslag werd neergezet. De Piano Sonata (1990) van de Australische hedendaagse componist Carl Vine was met recht een uitsmijter. Vine herinnert aan het werk van de allround pianist Keith Jarret. Deze muziek beheerde Minnaar als de beste: dromerig, wisselend van tempi, werkend tot een climax op een bijna manische manier. IJzersterk! Van dit pianotalent zullen we meer horen.
Rudolf Hunnik
Geen opmerkingen:
Een reactie posten