Foto: pr theater Nomade |
Ab Gietelink van Theater Nomade waarschuwt in zijn
stichtelijke voorwoord dat zijn Gijsbreght van Aemstel van Joost van de Vondel
in de authentieke taal gespeeld gaat worden. Hij houdt niet van populistische
hertalingen. Om er geen statisch stuk van te maken laat hij video- en filmbeelden zien van onder andere Nederlandse
VN-soldaten in actie in Uruzgan. Gietelink wil een parallel trekken tussen de
bestorming van Amsterdam door de Haarlemmers en Waterlanders in 1304 en de
oorlogssituatie in Afghanistan van nu. We krijgen een dynamische enscenering te
zien waarin acteurs soefi-achtig dansen in een moskeedecor, maar ook als kleine
jongens vechten in VN-uniformen. Het zijn vergezochte beelden die irritatie en
provocatie niet uit de weg gaan.
Als locatie koos dit rondtrekkende toneelgezelschap Fortwerk
IV in Bussum. Dit is een verdedigingswerk met prachtige walkanten dat eens
diende om Naarden in de waterlinie te beschermen. De Gijsbreght mag 300 jaar
lang jaarlijks opgevoerd zijn, maar na Actie Tomaat in 1969 is dit stuk in
traditionele setting amper op toneel verschenen. Toch bevat dit klassieke stuk allerlei
thema’s die actueel zijn. Onderwerpen als politiek vertrouwen tussen landen, tolerantie
jegens vreemden en acceptatie van religie, maar ook huwelijkstrouw en vrouwenemancipatie.
Op toneel vormen grote witte raamwerken op wieltjes de
projectieschermen. Gietelink nam de rol van Gijsbreght voor zijn rekening; hij speelt geen
Godvrezende leider, maar eerder een aanvoerder van een roversbende. Met het
vrijlaten van Vosmeer, een Gooise handlanger van de vijand, roept Gijsbreght het noodlot van Amsterdam
over zich af. Met de schuit het Zeepaard denkt hij een oorlogsbuit binnen te
halen, maar het blijkt een Paard van Troje met een lading vol soldaten. In dit
bedrijf speelt Marcel Schouwstra als Vosmeer aanstekelijk wanneer hij een
bootje aan een touwtje de bühne optrekt en Dick Top onderscheidt zich door zijn
klassieke technische acteerspel in de rol van Willebrord. Erg dramatisch zijn
Munda de la Marre
als Badeloch, de vrouw van Gijsbreght, en Danny van Leeuwen als Arend van
Aemstel, vooral in zijn sterfscène. Dit spel strookt ook niet met de scènes van
mooie dreunende muziek, filmbeelden van Arabische gebedshuizen, en het
aanroepen van Allah. Eigenlijk is het een blasfemie tegen Vondels dragende
teksten. Grappig en confronterend is het wel als je twee soldaten in een
oorlogsgame-decor ziet vechten en gek doen. Een onomstotelijk bewijs dat oorlog
zinloos en absurd is. De verschijning van de engel Rafael zorgt er voor dat
Gijsbreght vrijwillig in ballingschap verdwijnt. Rafael staat hier bovenop de
wal in islamitische kledij en gesluierd. Hij boezemt angst in en wijst de
goddelijke openbaring af. Brengt hij soms de boodschap dat we moeten vertrekken
uit Afghanistan? Is dit een teken van vrede?
Gijsbreght van Aemstel van Joost van den Vondel door Theater
Nomade
Regie en productie: Ab Gietelink, dramaturgie: Jacob Dekker.
Spelers: Ab Gietelink, Munda de la Marre , Dick Top Danny van
Leeuwen, en Marcel Schouwstra.
Gezien: woensdag 27 augustus Fortwerk IV te Bussum
Nog te zien op 29, 30 en 31 augustus in Bussum in het kader
van Cultureel Bussum. Verder op tournee tot eind november door heel Nederland,
zie www.theaternomade.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten