Pia Douwes geeft masterclass Speeldoos Baarn

Foto: Roy Beusker
Net na een urenlange masterclass voor het Ingeborg Douwes Centrum, een organisatie die psychosociale zorg biedt aan kankerpatiënten en hun naasten, kreeg ik de kans om musicalicoon Pia Douwes te interviewen. Op 27 maart in Theater De Speeldoos in Baarn gaat ze namelijk voor Muziekcentrum Paul Snoek ook een masterclass geven aan zes getalenteerde zangers en zangeressen.

Pia Douwes: “Ik coach Paul Snoek af en toe. Ik had een masterclass gedaan voor zijn koor (Kamerkoor Quintesse, red.) en dat vond hij zo leuk, dat hij vroeg of ik niet gewoon een algemene masterclass wilde geven.”

In cultuurcentrum De Hilt in Eemnes zijn er vorige week twee nationale auditiedagen georganiseerd en daar heeft Snoek zes talenten uit geselecteerd. “Het is Pauls initiatief en hij kan heel goed bepalen of iemand een stem heeft of presence. Als je een algemene masterclass geeft kun je niet met honderden mensen werken. Ik vind het enig om een masterclass te geven; ik noem het liever zelf workshops. Want ben ik een master? Geen idee! Ik denk dat ik in de loop van de laatste paar jaren deze manier van coaching heb ontwikkeld waar ik me heel goed in kan vinden: ik werk via de emotie en tekst en niet via de techniek. Wel kijk ik of je met techniek nog aan dingen kan bijschaven. Als je 100 % precies weet wat je moet zingen en je staat helemaal in het centrum daarvan, dan gaat de stem vaak ook vanzelf. Het heeft veel met angst te maken als een stem niet lekker zingt. Door te kijken en te luisteren naar elkaar kun je zo ongelofelijk van elkaar leren. Je ziet herkenningspunten: ‘Oh, ja dat heb ik ook, ik heb ook niet alleen dat probleem, en hoe werkt ze daarmee?’ Zo’n workshop is leerzaam voor iemand die actief meedoet, maar ook voor degenen die passief meekijken. Daarom werk ik in groepen omdat je van elkaar leert.”

Hoe gaat Douwes precies te werk tijdens zo’n workshop? “Iemand zingt en ik voel waar iemand staat in zijn proces: of hij of zij meer met tekst moet werken of aan de techniek. Een zangeres kiest bijvoorbeeld het nummer ‘Kleuren van de wind’ van Pocahontas, hoe gaat iemand dat vertellen? Zit er een stukje angst in, een stukje nieuwsgierigheid, en voelt ze zich wel totaal één met de natuur, maar ze bezingt ook een stuk verwijt naar een man die van buiten komt en niks met de natuur heeft, hoe breng je dat dan? Wat voor klankkleur komt daarin voor? Waarom gaat een lijn op eens omhoog? Zou dat te maken hebben met de schrijver die opeens een emotionele uithaal wil? Iemand schrijft iets met een bedoeling en daar komen allerlei andere dingen uit voort; het is niet alleen maar één ding.”

Masterclass Muziekcentrum Paul Snoek met Pia Douwes, 27 maart, Theater De Speeldoos Baarn, van 10.00 tot 14.00. www.muziekcentrumpaulsnoek.nl

Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 25 maart 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten