Frank Groothof. Foto: Jørgen Koopmanschap |
In de ‘De jongen, het meisje en de heks van het woeste woud’
komt het ‘je ziel verkopen aan de duivel-thema’ van Goethe’s Faust voor.
Begrijpen kinderen dat wel? “Ik wilde altijd al Faust doen. Het gaat over de
prijs die je moet betalen voor roem, rijkdom, kennis en macht. Het is een
heel interessant onderwerp: kinderen die aangezet worden tot kopieergedrag
middels tv-programma’s als ‘Idols’ of the ‘X-factor’. Deze
muziektheaterproductie is een soort reactie op die programma’s. Ik laat aan
kinderen zien wat de consequenties van je keuzes zijn. Hans vraagt aan
een heks om goud te leren maken zodat hij snel rijk wordt. Die heks wil in ruil
daarvoor zijn ziel. En als hij die uiteindelijk geeft wordt hij doodongelukkig
en probeert hij zijn ziel terug te krijgen, maar dat gaat niet zo
makkelijk.
Je gebruikt ‘de Schilderijententoonstelling ‘en ook ‘Liederen en
dansen van de dood’ van Moussorgski; Is dat niet veel te zware muziek? “Dat zou
je denken, maar ik gebruik alleen de muziek en alleen mijn eigen teksten.
Moussorgski heeft zulke theatrale muziek geschreven en die past er heel
goed bij. Ik heb nooit gehoord dat kinderen het niet leuk vinden of er
onrustig van worden.”
Het mooie dramatische en het theatrale in je werk is vast een erfenis uit de periode dat je verbonden bent geweest aan het Werktheater. “Nee, dat heeft er niets mee te maken. Het was juist het Werktheater dat mij vroeg omdat ze meer met muziek wilden doen. Die relatie met muziek voel ik heel goed aan. Het zal er wel mee te maken hebben dat ik als kind met mijn vader iedere zondag naar de hoogmis moest en daar boven op het koor zat en luisterde naar polyfone muziek, en dat ik twee uur lang mijn kop moest houden. Ik ging dan zitten en misschien heb ik toen wel de eigenschap ontwikkeld dat ik in muziek verhalen hoor en dat ik in de sfeer van de muziek teksten maak.”
Het mooie dramatische en het theatrale in je werk is vast een erfenis uit de periode dat je verbonden bent geweest aan het Werktheater. “Nee, dat heeft er niets mee te maken. Het was juist het Werktheater dat mij vroeg omdat ze meer met muziek wilden doen. Die relatie met muziek voel ik heel goed aan. Het zal er wel mee te maken hebben dat ik als kind met mijn vader iedere zondag naar de hoogmis moest en daar boven op het koor zat en luisterde naar polyfone muziek, en dat ik twee uur lang mijn kop moest houden. Ik ging dan zitten en misschien heb ik toen wel de eigenschap ontwikkeld dat ik in muziek verhalen hoor en dat ik in de sfeer van de muziek teksten maak.”
Wat verwacht je van de voorstelling in een openluchttheater als
Cabrio? “Het is zo’n sfeervol theater,
zo de oudste vorm van theater, echt 1000 jaar oud. Zo in de natuur
spelen is bijzonder en anders. Het is een vorm die niet makkelijker is. In een
theater binnen bijvoorbeeld gaat het licht uit en ga je beginnen. Hier gebruik
je de omgeving als decor. Dat is heel speciaal.”
Over enkele jaren bereik je de pensioengerechtigde leeftijd; ga
je dan stoppen? “Nee, nee ik heb nog allerlei plannen. Het lijkt me heel leuk
om jongeren te betrekken bij de voorstellingen. Zij zijn mensen die het
vak moeten overnemen. En ik hoop dat ze klassieke muziek voor kinderen
toegankelijk maken. Jongeren die met mij een operaproject willen doen zoals ik
het doe. Daar wil ik meer naartoe werken.”
‘De jongen, het meisje en de heks van het woeste woud’ door Frank Groothof, met muziek van M.
Moussorgski. Te zien: 4 juli in
openluchttheater Cabrio in Soest. Voor kinderen vanaf 7 jaar. www.openluchttheatersoest.nl/
Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander op 30 juni 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten