Deze winter
wordt Nederland overspoeld met juweeltjes uit het Russische cultureel erfgoed:
Russische sprookjes in het Groninger Museum, Russische-joodse kunstenaars in
het Joods Historische museum en het ballet ‘de Notenkraker’ door het
Staatsopera van Tartarstan. Dit reizende balletgezelschap, dat bestaat uit ruim
60 dansers, deed afgelopen zondag Almere aan. Ze voerden een traditioneel vormgegeven
ballet uit. De nadruk ligt niet op de ingenieuze decorwisselingen, eerder op
het ballet van jonge volwassenen die op topniveau Russische danskunst vertonen.
Het duizelde je bij zien van de spectaculaire
sprongen van Artem Belov als de notenkraker/prins en je adem stokte bij het vliegensvlugge
spitsenwerk van Tatyana Golyakova als Clara. Zulke heftige emotie riep helaas
niet het balletorkest op. Pjotr Iljitsj Tsaikovski’s romantische muziek werd niet
altijd evenwichtig uitgevoerd. De strijkersectie was veel te klein en de houtblazers
klonken daarentegen doordringend en niet helemaal zuiver. Het orkest riep dan wel
een onheilspellende sfeer op bij het arriveren van de Muizenkoning, maar het
waren de rennende radiobestuurbare muizen die je echt deed griezelen. De
kinderen in de zaal vonden het prachtig. De eerste acte eindigde beeldschoon in
het Land van Sneeuw waar het jonge paar en het corps de ballet als poezelige
witte elfen een ijzersterk staaltje van ballettechniek lieten zien.
De pauze
begon echter minder goed want het brandalarm ging af. Een groot deel van de bezoekers
ging buiten staan blauwbekken in afwachting van nadere instructies. De rest
bleef binnen omdat het horecapersoneel gewoon bleef serveren! Niemand gaf een
verklaring of kalmeerde de gemoederen. Na een half uur hield het brandalarm
zomaar op. Iedereen ging naar binnen en
de voorstelling vervolgde met het Land van Suikergoed. Achtereenvolgens werden
we opgewarmd en zoet gesust met dansen uit verschillende landen. Een vrolijke
Spaanse Chocoladedans, een ietwat slappe Theedans uit China, een onnavolgbare
snelle Russische dans van drie poppen, maar ook een zeer verleidelijke dans van
schoonheden van de Sultan. In alle opzichten is de Bloemenwals in de Grand
Finale qua ballet groots te noemen. Hierin zegt Clara haar droomprins vaarwel
en komt ze weer terug in haar slaapkamer. Keer op keer vormde het corps spatgelijk
formaties en de pas-de-deuxs van Clara en haar prins waren schitterend virtuoos.
Waarbij de laatste lift die Belov met Goyakova uitvoerde in een majestueuze
beweging plaatsvond. Zij leverden de expressieve beelden en gevoelens op want
ook hier bleef het orkest in dramatische opbouw achter. De chaos ebde nog na
want bij het slotapplaus gingen de gordijnen niet open. Alleen de dirigent en
de twee sterren namen het applaus in ontvangst.
De Notenkraker,
ballet in twee akten gebaseerd op een sprookje van E.T.A. Hoffmann.
Muziek:
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Door
het Staatsopera Tatarstan o.l.v Renat Salavatov
Opgevoerd
in Stadsschouwburg te Almere zondag 6 januari
Tournee
tot 26 januari 2008
Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander 8 januari 2008
Geen opmerkingen:
Een reactie posten