Russische Notenkraker op topniveau


Deze winter wordt Nederland overspoeld met juweeltjes uit het Russische cultureel erfgoed: Russische sprookjes in het Groninger Museum, Russische-joodse kunstenaars in het Joods Historische museum en het ballet ‘de Notenkraker’ door het Staatsopera van Tartarstan. Dit reizende balletgezelschap, dat bestaat uit ruim 60 dansers, deed afgelopen zondag Almere aan. Ze voerden een traditioneel vormgegeven ballet uit. De nadruk ligt niet op de ingenieuze decorwisselingen, eerder op het ballet van jonge volwassenen die op topniveau Russische danskunst vertonen. Het duizelde je bij zien van de spectaculaire sprongen van Artem Belov als de notenkraker/prins en je adem stokte bij het vliegensvlugge spitsenwerk van Tatyana Golyakova als Clara. Zulke heftige emotie riep helaas niet het balletorkest op. Pjotr Iljitsj Tsaikovski’s romantische muziek werd niet altijd evenwichtig uitgevoerd. De strijkersectie was veel te klein en de houtblazers klonken daarentegen doordringend en niet helemaal zuiver. Het orkest riep dan wel een onheilspellende sfeer op bij het arriveren van de Muizenkoning, maar het waren de rennende radiobestuurbare muizen die je echt deed griezelen. De kinderen in de zaal vonden het prachtig. De eerste acte eindigde beeldschoon in het Land van Sneeuw waar het jonge paar en het corps de ballet als poezelige witte elfen een ijzersterk staaltje van ballettechniek lieten zien.
De pauze begon echter minder goed want het brandalarm ging af. Een groot deel van de bezoekers ging buiten staan blauwbekken in afwachting van nadere instructies. De rest bleef binnen omdat het horecapersoneel gewoon bleef serveren! Niemand gaf een verklaring of kalmeerde de gemoederen. Na een half uur hield het brandalarm zomaar op. Iedereen ging  naar binnen en de voorstelling vervolgde met het Land van Suikergoed. Achtereenvolgens werden we opgewarmd en zoet gesust met dansen uit verschillende landen. Een vrolijke Spaanse Chocoladedans, een ietwat slappe Theedans uit China, een onnavolgbare snelle Russische dans van drie poppen, maar ook een zeer verleidelijke dans van schoonheden van de Sultan. In alle opzichten is de Bloemenwals in de Grand Finale qua ballet groots te noemen. Hierin zegt Clara haar droomprins vaarwel en komt ze weer terug in haar slaapkamer. Keer op keer vormde het corps spatgelijk formaties en de pas-de-deuxs van Clara en haar prins waren schitterend virtuoos. Waarbij de laatste lift die Belov met Goyakova uitvoerde in een majestueuze beweging plaatsvond. Zij leverden de expressieve beelden en gevoelens op want ook hier bleef het orkest in dramatische opbouw achter. De chaos ebde nog na want bij het slotapplaus gingen de gordijnen niet open. Alleen de dirigent en de twee sterren namen het applaus in ontvangst.


De Notenkraker, ballet in twee akten gebaseerd op een sprookje van E.T.A. Hoffmann.
Muziek: Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Door het Staatsopera Tatarstan o.l.v Renat Salavatov
Opgevoerd in Stadsschouwburg te Almere zondag 6 januari
Tournee tot 26 januari 2008

Eerder gepubliceerd in de Gooi- en Eemlander 8 januari 2008


Geen opmerkingen:

Een reactie posten